מי אתם רשות מקרקעי ישראל ומה אתם רוצים מהבית שלי?

במאמר זה ננסה להסביר לכם מדוע המגרש שלכם ותהליך ההיתר והבנייה כל כך קשור ברשות מקרקעי ישראל (מנהל לשעבר…) ובאילו דרכים ניתן לפעול מולו

 
לא רבים זוכים להיות בעלי מגרש בבעלות פרטית, אך כיום כ- 93% מהקרקעות במדינת ישראל מנוהלות ע”י רשות מקרקעי ישראל (מנהל מקרקעי ישראל לשעבר). לא כל הקרקעות בבעלות רשות מקרקעי ישראל, חלקן בבעלות קרן קיימת לישראל ועוד גופים נוספים.

מה זה אומר לגבי “בעלי מגרשים”? הם למעשה לא בעלים אלא חוכרים (שוכרים). ישנו חוזה בינם לבין רשות מקרקעי ישראל כמו חוזה שכירות לכל דבר ועניין.

חוזים מול רשות מקרקעי ישראל הם ל 49 שנים או 99 שנים. בחוזים סטנדרטים מצוין כי ניתן לבנות עד שטח מסוים ויתר תנאי החוזה הסטנדרטים.

רשות מקרקעי ישראל, כמו כל בעל בית, לא תאפשר לכם לעשות בשטח בבעלותה או מנוהל על ידה, כל שתחפצו. בכל דבר שתרצו להקים או לשנות במגרש, תדרשו לקבל את אישור רשות מקרקעי ישראל. קחו לדוגמה דירה שאתם שוכרים- האם תוכלו לשבור קירות בדירה או לעשות בה כל שיפוץ מבלי לבקש את רשות בעל הבית? ברור שלא!! ולכן כאשר מבקשים לבנות יש לקבל את הסכמת רשות מקרקעי ישראל.

בחוזה מצוין השטח אותו אתם רשאים לבנות. אפילו אם התקנון של הועדה לתכנון ובנייה המקומית, מאפשר לכם לבנות יותר, לרשות מקרקעי ישראל אין בעיה שתבנו לפי התב”ע (תקנון) המקומית, אך יש לזה מחיר מול רשות מקרקעי ישראל.

בכל שטח שתחרגו מעל המוגדר בחוזה, תצטרכו לשלם אגרות בנייה לרשות מקרקעי ישראל. איך תדעו כמה? הנה קישור למחשבון באתר של רשות מקרקעי ישראל. https://login.gov.il/nidp/idff/sso?id=usernamePasswordSMSOtp&sid=0&option=credential&sid=0&target=https%3A%2F%2Faccount.gov.il%2FLAGBroker%3F%2522https%3A%2F%2Fmy.land.gov.il%2FPersonalArea%2522

סכום האגרה מחושב לפי מ”ר. המחיר אינו קבוע ומשתנה בהתאם לערך הקרקע.

כאשר קונים מגרש והוא בבעלות רשות מקרקעי ישראל, הרשות אינה עורכת חוזה חדש. היא תפיק לכם שטר העברת זכויות ומס’ החוזה הקיים ישמש גם אתכם עם הפרטים האישיים שלכם.

אם רכשתם מגרש במכרז של רשות מקרקעי ישראל, לרוב הם פותרים אתכם מאישורם ומתשלום נוסף. הם יספקו לכם יחד עם החוזה, מסמך לוועדה המקומית שחתימתם ואישורם אינם נדרשים.

בשנים האחרונות יצאה לדרך רפורמה בה רשות מקרקעי ישראל מוכרת את המגרשים שהיא מנהלת כחלק מתהליך הייעול של הרשות.

ישנם מגרשים רבים אשר ניתן לבצע בהם “הקניית בעלות”. מהי הקניית בעלות? משמעותה- המרת הזכויות מחוכר לבעלות. הקרקע עוברת לסטטוס “בעלות פרטית” ומשחררת את הבעלים מתלות ברשות מקרקעי ישראל. הקניית הבעלות הינה זכות ואינה חובה. רכישת הקרקע תפטור אתכם מאישור הרשות ומתשלום נוסף על בנייה מעבר למוגדר בחוזה. איפה ניתן לבדוק אם אתם יכולים לבצע הקניית בעלות? הנה הקישור למאגר הנתונים של רשות מקרקעי ישראל. https://apps.land.gov.il/TikOnline/Search?ServiceID=5

שימו לב שיש להצטייד במספר החוזה/ התיק כפי שמופיע בחוזה שלכם מול רשות מקרקעי ישראל. ברגע שכל הפרטים הנכונים נקלטים מיד תקבלו פירוט: האם ניתן לבצע הקניית בעלות במגרש שלכם, מה השווי של העסקה, וכיצד מחושב השווי.

ברגע שהחלטתם לבצע הקניית בעלות תוכלו למלא את הטפסים המתאימים, לשלם, להעביר לרשות ולאחר מס’ שבועות לקבל את הבעלות.

זהו תהליך לא ארוך ואף פשוט. שימו לב כי המחיר עלול להשתנות ולעלות ולכן באם החלטתם לבצע הקניית בעלות הזדרזו לפני שהמחיר יעלה. לא כולם צריכים לשלם עבור הקניית הבעלות. יש כאלו שמקבלים אותה אוטומטית בהתאם לתנאים שהגדירה רשות מקרקעי ישראל. הודעה נשלחת בדואר לעומדים בקריטריונים, מבלי לבקש וכך גם הרישום בטאבו. מוזמנים לקרוא באופן מורחב https://www.slideserve.com/sawyer-holcomb/5848344

במידה ובחרתם לא לבצע הקניית בעלות- כיצד פועלים מול רשות מקרקעי ישראל בהליך ההיתר?

באם הגשתם היתר במסלול הרגיל (ללא הקלות) חתימת רשות מקרקעי ישראל נדרשת עוד בטרם תגישו את התיק לבדיקת הועדה.

אם הגשתם היתר במסלול הקלות- חתימת רשות מקרקעי ישראל תידרש כחלק מבקרת התכן (השלמת מסמכים נדרשים ע”י הוועדה לתכנון ובנייה) של ההיתר.

בשני המקרים, על האדריכל להעביר לרשות מקרקעי ישראל 3 תכניות (גרמושקות) להיתר חתומות ע”י האדריכל, המהנדס והמבקשים, בצירוף המסמכים הנדרשים: תצהיר עורך הבקשה, מכתב נלווה ומכתב החלטת ועדה (במקרה שהתכניות מוגשות במסלול הקלות).

התכניות יחזרו חתומות ע”י רשות מקרקעי ישראל, בדואר רשום או באיסוף פיזי מהמחוז אליו אתם משויכים. כמה זמן זה לוקח? בין שבוע ל -3 חודשים תלוי בעומס העבודה שיש להם ברשות.

במידה וקיימת דרישה לתשלום, הם מעבירים לחוכרים שובר לתשלום שרק לאחריו ימסרו תכניות חתומות.

שמי קלרה רגן, אדריכלית ומעצב פנים במרכז הארץ עם מעל 20 שנה נסיון

יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים להתקשר – לחצו כאן או להשאיר פרטים בטופס – לחצו כאן

Skip to content