אדריכל בתים פרטיים – קלרה רגן

בשעה טובה והרבה מזל טוב, הגיע הרגע להגשמת החלום – בניית הבית הפרטי שלכם.

כאשר אנו מדברים על אדריכלות לבתים פרטיים, אנו למעשה מדברים על אדריכלות אלגנטית, מושקעת ויוקרתית, כזו שנותנת תחושה של בית אמיתי מהרגע שנכנסים פנימה, יחד עם הפינוקים שחלמתם עליהם, כמו למשל חימום תת רצפתי, משחקי תאורה בחללים השונים, מטבח מפנק עם מכשירים טכנולוגים מתקדמים ועוד ועוד. אדריכל בתים פרטיים עובד לצידו של הלקוח לאורך כל הדרך, משלב התכנון ועד סיום הפרויקט, כולל ליווי לרכישות של הפרטים השונים, תכנון נגרות מותאמת, אזורי אחסון פונקציונליים וזאת תוך בניית פרוגרמה (רשימת צרכים) לכל חדר וחדר בבית והתאמתו לבן המשפחה שיתגורר בו. לשלבי תכנון הבית הפרטי המשיכו לקרוא

תוכן עניינים

תוכן עניינים

שלבי התכנון, ההיתר והבניה של בית פרטי

תכנון ובניית בית פרטי הינם תהליך ארוך ומורכב, הכולל שלבים רבים. מי שבנה פעם בית יודע ומכיר את כל המהמורות והבירוקרטיה הכרוכה בתכנון בית פרטי ובבנייתו, לכן במאמר זה נעשה סדר ונלמד על שלבי התהליך, החל מרכישת הקרקע ועד קבלת טופס 4.

תחילתו של תהליך עם בחירתו של האדריכל המתאים לפרויקט הבית הפרטי שלכם. לאחר חתימת החוזה מתחילים בתכנון עצמו. השלב הראשוני ביותר בתכנון בית פרטי הוא בניית הפרוגרמה (פרוגרמה מגדירה במדויק את הצרכים בתכנון הבית: כמה חדרים, גודל החדרים, דרישות מיוחדות, דרישות עיצוביות ועוד).

אדריכל / מעצב פנים מקצועיים ישאלו אתכם שאלות רבות אודות הצרכים והרצונות שלכם על מנת שיוכל לתכנן את הבית המושלם עבורכם. השאלות תהיינה ממוקדות וממקדות לעתים אינטימיות במידה, תוך התייחסות לדברים רבים שאתם בעצמכם לא חשבתם עליהם.

סקיצות לתכנון בית פרטי

לאחר הפגישה יכין עבורכם האדריכל / מעצב הפנים 2-3 סקיצות ראשוניות להתרשמות (בהתאם למה שסוכם בחוזה), כדאי לבקש תכנית המבוססת על 3D (תלת ממד), כך תוכלו להבין את התכנית בצורה ברורה וטובה יותר. עם קבלת התכניות שעשה האדריכל תוכלו לשבת יחד, לעבור על הפרטים ולבחור את האופציה המועדפת עליכם, תוך דגשים, הערות והארות לתיקון. במקביל לאלו, יגיש האדריכל לוועדה המקומית לתכנון ובנייה אליה משויך היישוב בו אתם בונים, “תיק מידע” אודות המגרש שלכם. התיק יכיל את כל המידע התכנוני הדרוש על מנת שניתן יהיה לתכנן את הבית עפ”י חוקי התכנון והבנייה החלים על המקום / רשות מקומית.

חשוב לציין כי כימיה ושיתוף פעולה מלא שלכם יחד עם האדריכל / מעצב הפנים יביאו לתוצאות הטובות ביותר ולכן אל תתפשרו על תכנון בינוני. הבית צריך לשרת אתכם לשנים רבות. הקפידו על פונקציונליות, פרקטיות ועיצוב נכונים.

על מה חשוב לשים דגש בזמן תכנון בית פרטי?

כפי שאמרנו, תכנון בית פרטי כרוך בשלבים רבים ובזמן לא קצר ולכן בראשיתו של עניין אתם נדרשים לאורך רוח וסבלנות שכן בתהליך שכזה ישנם פרמטרים רבים שאינם ידועים לנו אלא רק ברגע שמגיע שלב זה או אחר בתהליך ולפיו עלינו לנהוג. בכל הקשור לתקציב וההוצאות הנלוות חשוב להגדיר מסגרת תקציב קשוחה ממנה לא נחרוג שתכלול כ- 10-15 אחוז מהתקציב שיוקדש לבלת”ם (כן, גם את הבלת”ם צריך לתכנן עד כמה שניתן).
על מנת שלא ללכת לאיבוד הנה השלבים החשובים בתכנון בית פרטי:

בחירת אדריכל
תופתעו לגלות אבל שירותי אדריכל מומלץ לשכור טרם רכישת הקרקע. האדריכל יסייע לכם להבין את התהליך הכרוך בתכנון בית פרטי ובנייתו, כמו למשל: כמה ואיך ניתן לבנות על המגרש שאתם מתכננים לרכוש, מהן זכויות הבנייה, כיווני אור ואוויר, בדיקת הסביבה וכמובן העלויות הכרוכות בתכנון בית החלומות שלכם. במידה ועל המגרש קיים בית ישן ואתם שוקלים בין שיפוץ או הריסה, ייעוץ מקדים עם אדריכל יסייע לכם לדעת האם העסקה משתלמת או לא.

רכישת הקרקע
לאחר כל הבדיקות האפשריות על המגרש, ולאחר שעו”ד מטעמכם ביצע את כלל הבירורים מצידו, עורכים הסכם רכישה. (עו”ד בודק האם יש חריגות בנייה בנכס במידה והמגרש אינו ריק מבנייה, האם קיימת הפקעה במגרש ועוד.

אדריכל (מפגש שני)
לאחר שבחרתם אדריכל שיתכנן את ביתכם, מישהו מקצועי ושיהיה נעים לכם לעבור איתו תהליך של שנתיים. יחד עם האדריכל תתכננו את ביתכם החדש והוא יחבר אתכם לכל אנשי המקצוע הדרושים לתהליך התכנון, קבלת היתר והבנייה. לאחר קבלת היתר הבנייה, יחל האדריכל בהכנת תכניות לביצוע.

תכנון ותכניות
בהתחשב בכל הפרמטרים שמסרתם לאדריכל- הצרכים, הדרישות, הסגנון העיצובי וכל פרט חשוב אחר, מתחיל התכנון עצמו. יחד עם האדריכל וסגירת התכנית הסופית של תכנון הבית הפרטי שלכם, מתקדמים לשלב הבירוקרטי ברשות המקומית / העירייה לקבלת היתר והבנייה. לאחר קבלת היתר הבנייה, יחל האדריכל בהכנת תכניות לביצוע.

יורדים לשטח. סימון יסודות
עליכם להזמין מודד שימדוד את המגרש. מפת המדידה תשמש את האדריכל בתכנון הבית. כך הוא ידע את גבולות המגרש, קווי בנייה, סימון יסודות הבית ונתונים נוספים על הנמצא בשטח, כך שהקבלן יידע היכן למקם אותם והיכן לבנות את הבית.

סימון יסודות הבית לאחר החפירה של קומת מרתף. צילום: חן מיזינסקי

יציקת יסודות
סוג היסוד של הבית ייקבע ע”י מהנדס הבניין המלווה את הפרויקט. לאחר סימון היסודות ע”י המודד, יחל הקבלן בעבודות החפירה של היסודות ויציקת היסודות.

בניית שלד הבית
כעת מתחילים להכין את שלד הבית:
• קורות קשר.
• הכנת ברזל ליציקת הרצפה.
• יציקות.
• מעטפת קירות החוץ.
• יציקת ממ”ד.
• יציקת תקרה.
• קירות פנים.
• חומות היקפיות ופיתוח.

לאחר יציקת יסוד רפסודה ויציקת קומת מרתף. צילום: חן מיזינסקי

חשוב: אם מתוכנן חשמל ביציקות, יש לבצע את ההכנות טרם היציקות לדוגמה: הארקת יסוד קופסאות לחשמל בקירות בטון.

צנרת וניקוזים נכנסים גם הם בשלב היציקות.

אינסטלציה וחשמל
עבודת האינסטלציה והחשמל מתחילה בפנים ומחוץ לבית ובסביבת הבית. זהו השלב שבו ניתן לראות את כל מה שמתחבא מתחת לריצופים. מומלץ לרשום היכן עוברים הדברים למקרה של תקלה.

תכנון אינסטלציה וחשמל

תשתית חשמל ואינסטלציה. צילום: חן מיזינסקי

אלומיניום (התקנה מס’ 1)
השלב בו מתקינים משקופים עיוורים בלבד בפתחי הבית (חלונות ובדלתות).

איטום
אחד השלבים החשובים בתהליך הבנייה. מים הם כוח אדיר, נדרש רק חור אחד קטנטן כדי להסב נזק משמעותי נרחב של רטיבות ועובש. בשלב זה אוטמים קורות קשר, תחתיות של חלונות וויטרינות, איטום מרפסות, איטום גג ואיטום חדרים רטובים (מקלחות).

טיח
זהו שלב שאין ממנו חזרה! הטיח חייב להיות ישר ומפולס בצורה מדויקת אחרת כל פגם ייראה בכל זווית מוארת. בשלב זה יש לוודא יחד עם האדריכל / מעצב הפנים שלא חסרה אף נקודת חשמל / תאורה וכדומה, על מנת לא לחצוב שוב בקיר לאחר יישום הטיח. כעת בוחרים את הגוון החיצוני של הבית. בחרו יחד עם האדריכל בין 3-4 צבעים נבחרים ובקשו מהקבלן לבצע דוגמאות על קירות הבית (מומלץ לבחון את הצבעים בשעות שונות של היום, שכן, בכל שעה הטיח ייראה לכם בגוון אחר).

הכנה ליישום הטיח. צילום: חן מיזינסקי

זה השלב גם לבחור את הגוון החיצוני של הבית. בחרו יחד עם האדריכל 3-4 צבעים שאתם מתלבטים לגביהם ובקשו מהקבלן לבצע לכם דוגמאות על קירות הבית. מומלץ לבחון את הצבעים בשעות שונות של היום. בכל שעה הטיח ייראה לכם בגוון אחר.

ריצוף
מילוי סומסום וריצוף הבית. כעת הבית מתחיל לקבל תחושה של “בית”, זה שחלמתם עליו. את תהליך ריצוף וחיפוי הקירות ילוו האדריכל / מעצב הפנים, שיבדקו את ההתאמה של עבודת הרצף לתכניות הפריסה שהכינו.

דיוק של רצף הוא כל כך משמעותי בתהליך. חשוב לבחור ברצף לא פחות ממעולה! צילום: חן מיזינסקי

אלומיניום ודלתות (התקנה 2)
מתקדמים ביופי וכעת הגיע שלב התקנת החלונות ודלתות פנים וחוץ הבית אותן בחרתם.

פינישים (כמעט) אחרונים
זה השלב בו נעשות עבודות הגבס בהתאם לתכנית (הנמכות תקרה, נישות, מדפים וכו’), התקנת “חשמל לבן” (אלו המתגים והשקעים), התקנת מזגנים, כלים סניטרים, מקלחונים וברזים.

שלבי תכנון בית - פינישים

הנמכות גבס כהכנה למזגן מיני מרכזי. צילום: חן מיזינסקי

צבע
צביעת הבית הינה אחד הפרמטרים החשובים ביותר בעיצוב הבית. גם כאן מומלץ לבקש מהצבעי ליישם כמה דוגמאות צבע על הקירות לקבלת החלטה (בדיוק כפי שעשינו על הטיח החיצוני, אם יש לכם כמה צבעים שאתם מתלבטים לגביהם)

שלב הצביעה של הבית

יישום דוגמאות צבע על הקיר לפני החלטה. צילום: חן מיזינסקי

נגרות ועוד…
רגע לפני הכניסה לבית, זמן ההתקנות של כלל פריטי הנגרות בבית, החל מהמטבח, עובר דרך הארונות, ארונות האמבטיה, נגרות לאחסון ועוד. בשלב זה מתקינים גם את מעקות מדרגות הפנים.

שלב הנגרות

התקנת מטבח. צילום: חן מיזינסקי

התקנת ארונות מקלחת

התקנת ארונות בחדרי הרחצה. צילום: חן מיזינסקי

1,2,3, סיימנו?…
הישורת האחרונה, שלב פיתוח החוץ של הבית: גינה, פרגולות, שערים, גדרות קלות, ועוד. כאן נמליץ על שירותיו אדריכל נוף / מעצב גינות, שיחד עם האדריכל המתכנן, יתכננו את הגינה ופיתוח החוץ בצורה הרמונית עם הבית.

מזל טוב!! טופס 4
סיימתם את הבית? פנים וחוץ? זה השלב להתחיל בטופס 4 (טופס אכלוס)/ תעודת גמר. ומה עכשיו? עכשיו, אחרי תקופה מטורפת של הנאה ואתגרים, אתם יכולים להלביש את הבית בכל הרהיטים, מכשירים החשמל, גופי התאורה, האקססוריז, וילונות, שטיחים…..וואו, כמה יופי פה! נותר רק להגיד דבר אחד:

מי אני?

שמי קלרה רגן, מתמחה בתכנון ועיצוב בתי מגורים פרטיים, בעיקר באזור חדרה-גדרה. אני מלווה את הלקוחות שלי משלב הגדרת הצרכים ועד לכניסה לבית. אני משלבת בין אמנות, טכנולוגיה ואסתטיקה, ומתאימה את העיצוב לאישיות ולסגנון של כל משפחה. אני דואגת להתעדכן בכל החידושים בענף הבנייה והעיצוב, ומשתמשת במיטב המומחים, הקבלנים והספקים בתחום. יש לי ניסיון רב ומעל 20 שנה בפרויקטים שונים. אשמח לתת לך מענה ושירות לבניית הבית הפרטי שלכם

כיצד בוחרים אדריכל לבתים פרטיים?

היות והדרך בה אתם מתכננים ללכת, הולכת להיות ארוכה ומלאה בעליות ומורדות רגשיות, חשוב לאתר אדריכל שתרגישו איתו נוח, שתוכלו לדעת בוודאות שהוא שומר על האינטרסים שלכם, קשוב ומבין את הכוונה מבלי להכביר במילים, שכן, אולי אתם לא מכירים את המונחים הטכניים לפרטים שאתם רוצים ו/או אוהבים, וכאן בדיוק בא ניסיונו המקצועי של האדריכל לידי ביטוי, כמו גם יכולת הקשב שלו לכל צורך ודרישה שלכם, אחרי הכל – אתם אלו שהולכים לגור בבית ולכן חשוב שיתאים אליכם ממש כמו כפפה ליד.

המלצות. זהו הפרמטר הטוב והאותנטי ביותר שתוכלו ללכת לפיו- בני משפחה, חברים או מכרים קרובים, אשר יכולים להמליץ לכם על אדריכל בתים פרטיים, מניסיון אישי וחווית שירות, יעניקו לכם את ההמלצות הטובות ביותר, הם יוכלו לספר לכם על האדם, על המקצועיות, על הרגישויות וגם על התכונות הפחות טובות שחוו במהלך הפרויקט שלהם.

מעבר להמלצות ישנה תמיד הפגישה האישית/ פגישת היכרות עם האדריכל/ משרד אדריכלים . פגישה אישית יכולה לתת לכם מושג טוב יותר מאשר צפייה באתר בלבד. ברגעים אלו של “עין בעין” קורה הקסם וניתן להרגיש את הכימיה (או היעדרה) וגם אם מדובר באדם מקצועי ככל שיהיה, במידה ואינכם מרגישים בנוח, סביר להניח שלא תוכלו לעבוד יחד וזה בסדר גמור, לא כולם מתאימים, אבל אין זה אומר שצריך להתפשר, להפך – יש לכם חלום, יש לכם סגנון, יש לכם צרכים ודרישות ויש את אותו אדריכל או אדריכלית אשר יתאימו לכם בדיוק, ממש כמו כפפה ליד.

אדריכלות לבתים פרטיים קלרה רגן 🙂

אתם בוודאי לא הייתם מפקידים את האחריות על פרויקט חייכם בידיים לא אמינות ולא מקצועיות, שכן, אדריכל בתים פרטיים הוא איש מקצוע מנוסה ומיומן, אשר יידע לא רק להגשים לכם את החלום, אלא גם ללוות אתכם לאורך כל הדרך, מול הרשויות, הבירוקרטיות הסבוכה וכל הדרוש בדרך הארוכה והמאד לא פשוטה בה אתם מתעתדים ללכת. זהו הרגע לא להתפשר ולאתר אחר אותו אדריכל שיעניק לבית שלכם חיים, מהנייר ועד לקבלת המפתח ובסגנון העיצובי שאתם אוהבים מהפרט הגדול ביותר ועד לקטן שבניהם.

אני לא מאמינה במקריות, ולכן ברור שאתם כאן כדי למצוא את המשרד שילווה אתכם עד הבית 😊

נעים מאד, הגעתם. שניפגש? אנו בטוחה שיחד נוכל למצוא את הדרך להגשמת החלום שלכם.

צרו קשר כעת.

Skip to content