אדריכל/ מעצב פנים/ מלביש בתים- מה תפקידם?

הרבה אנשים פונים אלינו בחיפוש אחר מעצבת פנים, כשהם בדרך כלל זקוקים למלביש בתים/ הום סטיילינג. אנשים רבים מציגים עצמם כאדריכלים כשהם בעצם הנדסאי אדריכלות. אז מה הוא ההבדל בין כל אלה?

#אדריכל בעל תואר ראשון באדריכלות. התואר נלמד במשך 5 שנים ב 4 מוסדות מוכרים בלבד. אנשים בעלי תואר באדריכלות, ברגע סיום לימודיהם יכולים לתכנן בתים פרטיים, מבני ציבור עד לגובה 4 קומות או כל מה שהוא בהגדרתו “מבנה פשוט”. לאחר שנתיים של סטאז’, במשרד אדריכלים המוסמך לכך ומבחן רישוי ממשלתי, הם רשאים לתכנן מבית פרטי ועד למגדלים רבי קומות. אדריכל רשום ובעל מס’ רישיון, רשאי לעסוק באדריכלות, להגיש ולחתום על תכניות לבנייה.

#הנדסאי אדריכלותבעל תואר הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים מטעם משרד התמ”ת. התואר נלמד במשך שלוש שנים אינטנסיביות במגוון מכללות ברחבי הארץ המפורסמות שבהן: “שנקר”, מכללת ויצ”ו תל חי ומכללת ספיר. בעלי תואר הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים יכול מיד בסיום לימודים לתכנן בתים פרטיים, מבני ציבור, מבנים עד 4 קומות, תוספות של תמ”א 38 וכל מה שבהגדרתו נחשב “מבנה פשוט”. הנדסאי אדריכלות רשום ובעל מס’ רישיון, רשאי לעסוק בתכנון אדריכלי (בהתאם למגבלות) להגיש ולחתום על תכניות לבנייה.

#מהנדס בניין/ קונסטרוקטור- בעל תואר ראשון בהנדסת #בניין. מהנדסי הבניין הם מתכנני הקונסטרוקציה של המבנה, כלומר עוסקים בתכנון חוזק ויציבות המבנה. התואר נלמד במשך 4 שנים ב-4 מוסדות מוכרים בארץ בלבד. כמו אדריכלים בעלי תואר ראשון, בסיום לימודיהם אפשרות התכנון שלהם מוגבלות. לאחר סטאז’ של 3 שנים ומבחן רישוי ממשלתי הם מורשים לתכנן מבית פרטי ועד למגדל רב קומות. מהנדס בניין יכול גם לתכנן את הבית כמו אדריכל וגם את הקונסטרוקציה שלו. מהנדס רשום ובעל מס’ רישיון, רשאי לעסוק בתכנון אדריכלי והנדסי, להגיש ולחתום על תכניות לבנייה.

הנדסאי בניין- בעל תואר הנדסאי בניין מטעם משרד התמ”ת. התואר נלמד במשך 3 שנים במגוון מכללות ברחבי הארץ. בעלי תואר הנדסאי בניין, יכול מיד בסיום לימודיו לתכנן בתים פרטיים, מבני ציבור, מבנים עד 4 קומות וכל מבנה שבהגדרתו נחשב “מבנה פשוט”. הנדסאי בניין יכול לתכנן גם את הבית כמו הנדסאי אדריכלות וגם את הקונסטרוקציה שלו.

כל הנ”ל, על מנת שיוכלו לתכנן עבורכם ולהגיש תכניות לוועדות המקומיות לתכנון ובנייה חייבים להיות רשומים בפנקסי האדריכלים והמהנדסים ולהיות בעלי רישיון לחתום על תכניות.

#מעצב פנים- תחום עיצוב הפנים אינו מוגדר בגבולות ברורים. ישנם מעצבי פנים בעלי תואר ראשון; מעצבי פנים אלו למדו במשך 3-4 שנים במוסדות מוכרים כגון: המכללה למנהל ראשל”צ, “שנקר”, מכללת HIT בחולון ועוד. בתום לימודיהם הם מקבלים תואר ראשון בעיצוב פנים. במקביל קיימות מכללות רבות אשר מעבירות קורס של 3-6 חודשים בעיצוב פנים. אנשים אלו בעלי אותה ההגדרה של אנשים בעלי תואר ראשון בעיצוב פנים, אך חסרים להם ידע וכלים רבים הנלמדים בתואר הראשון. תחום ההכשרה של מעצבי פנים הוא אפור מכיוון שמרבית האנשים שמסיימים את הקורס של החודשים הספורים בעיצוב פנים, מיד פונים לפתוח משרד ולצאת לעצמאות כאשר אין להם ניסיון כלל בכל הקשור להכנת תכניות עבודה לאנשי השטח. הם יכולים להיות אנשים מוכשרים ביותר, לא פחות מאנשים שלמדו לתואר ראשון, אך היות ולמדו במשך חודשים בודדים בלבד הידע הטכני והמעשי שלהם הוא מועט לעומת מי שלמד לתואר ראשון.

מעצב פנים מעצב את החלל: בתכנון שלו הוא יכול לחלק מחדש את הבית (לדוגמה להפוך בית של 5 חדרים ל- 4 חדרים) בליווי מהנדס בלבד, לתכנן חדרי רחצה מחדש, לתכנן ריהוט מותאם אישית, לתכנן מטבחים, לעזור לכם בבחירת החומרים של הבית: ריצוף, חפוי, צבע וכדומה. הרבה מעצבי פנים עוסקים גם בהום סטיילינג- הלבשת בתים.

הום #סטיילינג/ הלבשת בתים- תחום ה-הום סטיילינג הפך נפוץ מאוד בשנים האחרונות. הום סטיילינג הוא באמת תחום שמי שעוסק בו חייב להיות בעל כישרון וטעם טוב המותאם לצרכי הלקוח. הום סטיילינג נלמד במגוון מכללות קטנות בקורסים קצרים שבהם הם לומדים על חומרים, התאמת חומרים וצבעים. מלבישי בתים יעזרו לכם בבחירת ריהוט, דקורציה, צבע, חומרים וכדומה לבית. הם לא יעסקו בשבירת קירות לדוגמה, כי אינם מוכשרים לכך.

עכשיו שקיבלתם הסבר מופרט אודות אנשי המקצוע העיקריים בתחום התכנון ועיצוב הפנים, תוכלו למקד את הצרכים שלכם ולפנות לבעל המקצוע הנכון.

שמי קלרה רגן אדריכלית המביאה עיצוב שמתחבר ללב ולנשמה. עם ניסיון רב שנים והתמחות בפרויקטים מורכבים, אני מציעה פתרונות יצירתיים ומעשיים שמשלבים טכנולוגיה חדשנית וקיימות. העבודה איתי מבטיחה תהליך תכנוני שקוף, תקשורת זורמת ותוצאה שמעבר לציפיות

Skip to content