שלבי בנייה בית פרטי

תכנון ובניית בית פרטי הינם תהליך ארוך ומורכב, הכולל שלבים רבים. מי שבנה פעם בית יודע ומכיר את כל המהמורות והבירוקרטיה הכרוכה בבניית בית פרטי. לכן במאמר זה נעשה סדר ונלמד על שלבי התהליך, החל מרכישת הקרקע ועד קבלת טופס 4.

תחילתו של תהליך עם בחירתו של האדריכל המתאים לפרויקט הבית הפרטי שלכם. לאחר חתימת החוזה מתחילים בתכנון עצמו. השלב הראשוני ביותר בתכנון בית פרטי הוא בניית הפרוגרמה (פרוגרמה מגדירה במדויק את הצרכים בתכנון הבית: כמה חדרים, גודל החדרים, דרישות מיוחדות, דרישות עיצוביות ועוד).

אדריכל מקצועי ישאל אתכם שאלות רבות אודות הצרכים והרצונות שלכם על מנת שיוכל לתכנן את הבית המושלם עבורכם. השאלות תהיינה ממוקדות וממקדות לעתים אינטימיות במידה, תוך התייחסות לדברים רבים שאתם בעצמכם לא חשבתם עליהם.

שלבים ראשוניים בתכנון הבית

כפי שאמרנו, תכנון בית פרטי כרוך בשלבים רבים ובזמן לא קצר ולכן בראשיתו של עניין אתם נדרשים לאורך רוח וסבלנות שכן בתהליך שכזה ישנם פרמטרים רבים שאינם ידועים לנו אלא רק ברגע שמגיע שלב זה או אחר בתהליך ולפיו עלינו לנהוג. בכל הקשור לתקציב וההוצאות הנלוות חשוב להגדיר מסגרת תקציב קשוחה ממנה לא נחרוג שתכלול כ- 10-15 אחוז מהתקציב שיוקדש לבלת”ם (כן, גם את הבלת”ם צריך לתכנן עד כמה שניתן).
על מנת שלא ללכת לאיבוד הנה השלבים החשובים בתכנון בית פרטי:

בחירת אדריכל
תופתעו לגלות אבל שירותי אדריכל מומלץ לשכור טרם רכישת הקרקע. האדריכל יסייע לכם להבין את התהליך הכרוך בתכנון בית פרטי ובנייתו, כמו למשל: כמה ואיך ניתן לבנות על המגרש שאתם מתכננים לרכוש, מהן זכויות הבנייה, כיווני אור ואוויר, בדיקת הסביבה וכמובן העלויות הכרוכות בתכנון בית החלומות שלכם. במידה ועל המגרש קיים בית ישן ואתם שוקלים בין שיפוץ או הריסה, ייעוץ מקדים עם אדריכל יסייע לכם לדעת האם העסקה משתלמת או לא.

רכישת הקרקע
לאחר כל הבדיקות האפשריות על המגרש, ולאחר שעו”ד מטעמכם ביצע את כלל הבירורים מצידו, עורכים הסכם רכישה. (עו”ד בודק האם יש חריגות בנייה בנכס במידה והמגרש אינו ריק מבנייה, האם קיימת הפקעה במגרש ועוד.

אדריכל (מפגש שני)
לאחר שבחרתם אדריכל שיתכנן את ביתכם, מישהו מקצועי ושיהיה נעים לכם לעבור איתו תהליך של שנתיים. יחד עם האדריכל תתכננו את ביתכם החדש והוא יחבר אתכם לכל אנשי המקצוע הדרושים לתהליך התכנון, קבלת היתר והבנייה. לאחר קבלת היתר הבנייה, יחל האדריכל בהכנת תכניות לביצוע.

תכנון ותכניות
בהתחשב בכל הפרמטרים שמסרתם לאדריכל- הצרכים, הדרישות, הסגנון העיצובי וכל פרט חשוב אחר, מתחיל התכנון עצמו. יחד עם האדריכל וסגירת התכנית הסופית של תכנון הבית הפרטי שלכם, מתקדמים לשלב הבירוקרטי ברשות המקומית / העירייה לקבלת ההיתר והבנייה. לאחר קבלת היתר הבנייה, יחל האדריכל בהכנת תכניות לביצוע.

יורדים לשטח. סימון יסודות
עליכם להזמין מודד שימדוד את המגרש. מפת המדידה תשמש את האדריכל בתכנון הבית. כך הוא ידע את גבולות המגרש, קווי בנייה, סימון יסודות הבית ונתונים נוספים על הנמצא בשטח, כך שהקבלן יידע היכן למקם אותם והיכן לבנות את הבית.

סקיצות לבניית בית פרטי

לאחר הפגישה יכין עבורכם האדריכל 2-3 סקיצות ראשוניות להתרשמות (בהתאם למה שסוכם בחוזה), כדאי לבקש תכנית המבוססת על 3D (תלת ממד), כך תוכלו להבין את התכנית בצורה ברורה וטובה יותר. עם קבלת התכניות שעשה האדריכל תוכלו לשבת יחד, לעבור על הפרטים ולבחור את האופציה המועדפת עליכם, תוך דגשים, הערות והארות לתיקון. במקביל לאלו, יגיש האדריכל לוועדה המקומית לתכנון ובנייה אליה משויך היישוב בו אתם בונים, “תיק מידע” אודות המגרש שלכם. התיק יכיל את כל המידע התכנוני הדרוש על מנת שניתן יהיה לתכנן את הבית עפ”י חוקי התכנון והבנייה החלים על המקום / רשות מקומית.

חשוב לציין כי כימיה ושיתוף פעולה מלא שלכם יחד עם האדריכל יביאו לתוצאות הטובות ביותר ולכן אל תתפשרו על תכנון בינוני. הבית צריך לשרת אתכם לשנים רבות. הקפידו על פונקציונליות, פרקטיות ועיצוב נכונים.

סימון יסודות הבית לאחר החפירה של קומת מרתף. צילום: חן מיזינסקי

יציקת יסודות

סוג היסוד של הבית ייקבע ע”י מהנדס הבניין המלווה את הפרויקט. לאחר סימון היסודות ע”י המודד, יחל הקבלן בעבודות החפירה של היסודות ויציקת היסודות.

בניית שלד הבית

כעת מתחילים להכין את שלד הבית:
• קורות קשר.
• הכנת ברזל ליציקת הרצפה.
• יציקות.
• מעטפת קירות החוץ.
• יציקת ממ”ד.
• יציקת תקרה.
• קירות פנים.
• חומות היקפיות ופיתוח.

חשוב: אם מתוכנן חשמל ביציקות, יש לבצע את ההכנות טרם היציקות לדוגמה: הארקת יסוד קופסאות לחשמל בקירות בטון.

צנרת וניקוזים נכנסים גם הם בשלב היציקות.

אינסטלציה וחשמל
עבודת האינסטלציה והחשמל מתחילה בפנים ומחוץ לבית ובסביבת הבית. זהו השלב שבו ניתן לראות את כל מה שמתחבא מתחת לריצופים. מומלץ לרשום היכן עוברים הדברים למקרה של תקלה.

תכנון אינסטלציה וחשמל

תשתית חשמל ואינסטלציה. צילום: חן מיזינסקי

אלומיניום (התקנה מס’ 1)
השלב בו מתקינים משקופים עיוורים בלבד בפתחי הבית (חלונות ובדלתות).

איטום
אחד השלבים החשובים בתהליך הבנייה. מים הם כוח אדיר, נדרש רק חור אחד קטנטן כדי להסב נזק משמעותי נרחב של רטיבות ועובש. בשלב זה אוטמים קורות קשר, תחתיות של חלונות וויטרינות, איטום מרפסות, איטום גג ואיטום חדרים רטובים (מקלחות).

טיח
זהו שלב שאין ממנו חזרה! הטיח חייב להיות ישר ומפולס בצורה מדויקת אחרת כל פגם ייראה בכל זווית מוארת. בשלב זה יש לוודא יחד עם האדריכל / מעצב הפנים שלא חסרה אף נקודת חשמל / תאורה וכדומה, על מנת לא לחצוב שוב בקיר לאחר יישום הטיח. כעת בוחרים את הגוון החיצוני של הבית. בחרו יחד עם האדריכל בין 3-4 צבעים נבחרים ובקשו מהקבלן לבצע דוגמאות על קירות הבית (מומלץ לבחון את הצבעים בשעות שונות של היום, שכן, בכל שעה הטיח ייראה לכם בגוון אחר).

הכנה ליישום הטיח. צילום: חן מיזינסקי

זה השלב גם לבחור את הגוון החיצוני של הבית. בחרו יחד עם האדריכל 3-4 צבעים שאתם מתלבטים לגביהם ובקשו מהקבלן לבצע לכם דוגמאות על קירות הבית. מומלץ לבחון את הצבעים בשעות שונות של היום. בכל שעה הטיח ייראה לכם בגוון אחר.

ריצוף
מילוי סומסום וריצוף הבית. כעת הבית מתחיל לקבל תחושה של “בית”, זה שחלמתם עליו. את תהליך ריצוף וחיפוי הקירות ילוו האדריכל / מעצב הפנים, שיבדקו את ההתאמה של עבודת הרצף לתכניות הפריסה שהכינו.

דיוק של רצף הוא כל כך משמעותי בתהליך. חשוב לבחור ברצף לא פחות ממעולה! צילום: חן מיזינסקי

אלומיניום ודלתות (התקנה 2)
מתקדמים ביופי וכעת הגיע שלב התקנת החלונות ודלתות פנים וחוץ הבית אותן בחרתם.

פינישים (כמעט) אחרונים
זה השלב בו נעשות עבודות הגבס בהתאם לתכנית (הנמכות תקרה, נישות, מדפים וכו’), התקנת “חשמל לבן” (אלו המתגים והשקעים), התקנת מזגנים, כלים סניטרים, מקלחונים וברזים.

שלבי תכנון בית - פינישים

הנמכות גבס כהכנה למזגן מיני מרכזי. צילום: חן מיזינסקי

צבע
צביעת הבית הינה אחד הפרמטרים החשובים ביותר בעיצוב הבית. גם כאן מומלץ לבקש מהצבעי ליישם כמה דוגמאות צבע על הקירות לקבלת החלטה (בדיוק כפי שעשינו על הטיח החיצוני, אם יש לכם כמה צבעים שאתם מתלבטים לגביהם)

שלב הצביעה של הבית

יישום דוגמאות צבע על הקיר לפני החלטה. צילום: חן מיזינסקי

נגרות ועוד…
רגע לפני הכניסה לבית, זמן ההתקנות של כלל פריטי הנגרות בבית, החל מהמטבח, עובר דרך הארונות, ארונות האמבטיה, נגרות לאחסון ועוד. בשלב זה מתקינים גם את מעקות מדרגות הפנים.

שלב הנגרות

התקנת מטבח. צילום: חן מיזינסקי

התקנת ארונות מקלחת

התקנת ארונות בחדרי הרחצה. צילום: חן מיזינסקי

1,2,3, סיימנו?…
הישורת האחרונה, שלב פיתוח החוץ של הבית: גינה, פרגולות, שערים, גדרות קלות, ועוד. כאן נמליץ על שירותיו אדריכל נוף / מעצב גינות, שיחד עם האדריכל המתכנן, יתכננו את הגינה ופיתוח החוץ בצורה הרמונית עם הבית.

מזל טוב!! טופס 4
סיימתם את הבית? פנים וחוץ? זה השלב להתחיל בטופס 4 (טופס אכלוס)/ תעודת גמר. ומה עכשיו? עכשיו, אחרי תקופה מטורפת של הנאה ואתגרים, אתם יכולים להלביש את הבית בכל הרהיטים, מכשירים החשמל, גופי התאורה, האקססוריז, וילונות, שטיחים…..וואו, כמה יופי פה! 

בסיומו של תכנון בית פרטי מושלם, אין דבר מרגש יותר מאשר לראות את החלום שלכם מתגשם והופך למציאות. כעת, הגיע הזמן לקחת את הצעד הבא ולהפוך את התוכנית למציאות ממשית. אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר וליהנות משירות אישי ומקצועי בתכנון ובניהול הפרויקט שלכם. בעזרת הניסיון הרב והידע המקצועי שלי, אוכל לסייע לכם בכל שלב בדרך להגשמת החלום שלכם. שלכם, קלרה

Open chat
איך אני יכולה לעזור?
Skip to content