כמה זמן לוקח לקבל היתר בנייה?

שאלת מליון הדולר!! נכון או לא? הליך של היתרים הוא לא פשוט- אני מודה. לפעמים בטוחים בדרך שהולכים בה ואז מתגלות אין ספור תקלות לא צפויות. במאמר זה אסקור את הדרך לקבלת היתר בנייה ללא תקלות. אם יהיו לכם תקלות לא צפויות בדרך קחו בחשבון שזה ייקח יותר זמן מהזמנים שיצוינו במאמר זה.

כל הזמנים המצוינים במאמר הם ימי עסקים

תיק מידע להיתר קודם כל לפני הכל, על האדריכל להגיש תיק מידע להיתר. על האדריכל להשיג את כל המסמכים הנדרשים להוצאת תיק מידע. מפת מדידה של המגרש, תמונות של המגרש, נסחי טאבו ועוד. כמובן שצריך לשלם בעבור תיק המידע. ניתן לשלם בקלות ברשות המקומית. בתחילה הועדה לתכנון ובנייה מקבלת את כל המסמכים שהגיש האדריכל. יש להם 10 ימי עסקים לבדוק שאכן כל המסמכים הנדרשים סופקו בטרם יעבירו את התיק לשלב ההכנה. במידה וב 10 ימים אלו התגלה כי התיק אינו תקין- האדריכל יקבל על כך התראה עם הוראות מה עליו לתקן. אם הכל תקין בשלב התנאים המוקדמים, התיק נכנס לעבודה. את התיק תקבלו עד 30 ימי עסקים.

מה מכיל תיק המידע? תיק המידע מכיל את כל נתונים התב”ע של המגרש, הוראות כיצד להגיש את הבקשה להיתר, דרישות מוקדמות להיתר בנייה והתייחסות של גורמי פנים ברשות.

למה זה לוקח 30 ימי עסקים להנפיק תיק מידע? התיק למעשה עובר אצל גורמי פנים ברשות המקומית וגורמי חוץ כגון: רשות העתיקות, רמ”י, הג”א ועוד.

מסלול רישוי רגיל מהו מסלול רישוי רגיל? מסלול רישוי רגיל הוא למעשה הגשת תכניות להיתר ללא חריגות מהתב”ע וללא הקלות (ראו מאמר על הקלות והתנגדויות). האדריכל תכנן עבורכם בדיוק ע”פ הזכויות והתקנות המופיעות בתיק המידע שקיבלתם. מהרגע שהאדריכל הגיש את הבקשה במערכת “רישוי זמין” הרשות בודקת אם האדריכל צירף את כל המסמכים הדרושים והתיק נכנס לשלב “בדיקת תנאים מקדימים” . על הרשות להגיב תוך 10 ימי עסקים אם הכל תקין או שיש צורך להחזיר את הבקשה לאדריכל ע”מ שיתקן את הנדרש. *כוכבית קטנה- במידה והועדה החזירה את התיק לאדריכל בשלב “תנאים מוקדמים”, מהרגע שהוא החזיר את התיק המתוקן חזרה לרשות, זה סופר מההתחלה 10 ימי עסקים. לאחר 10 ימי עסקים התיק נכנס לבדיקת הועדה לתכנון ובנייה. שלב זה לוקח כ 45 ימי עסקים.

מה בעצם קורה בשלב זה? בשלב הזה האדריכל והועדה צריכים לפעול יחד. הועדה תבדוק את התכנית ותעביר לאדריכל לתיקון הערות (במידה ויש). גם על האדריכל יש לו”ז מוגבל. עליו להחזיר את הבקשה בהקדם לועדה על מנת שהתיק יתקדם ללא עיכובים. במידה והאדריכל לא מבין את מהות התיקונים וההערות עליו להיות בקשר עם הועדה לתכנון ובנייה המקומית, על מנת להבין מה כוונתם. לעיתים גם אנשי הועדות טועים ולא כל הערה מקובלת. לאחר שהאדריכל ישיב את התכנית המתוקנת לועדה, הועדה תבדוק אם אכן תוקנו כל הערות ותשבץ את התיק לישיבת ועדה בה יוחלט אם התיק מאושר עקרונית או לא. לאחר הועדה, המבקשים והאדריכל יקבלו מאת מכתב ההחלטה. מכתב החלטת ועדה אינו היתר!!! לאחר קבלת המכתב (במידה ואושר עקרונית) עוברים לשלב בקרת התכן.

מה זאת בקרת תכן? במכתב החלטת הועדה, מצויינים כל הגורמים שצריכים לאשר את התכנית בשלב בקרת התכן. על האדריכל להשיג את כל האישורים שהועדה דורשת. אם אתם רוצים את ההיתר שלכם בהקדם דאגו שהוא יספק את הכל בזמן. כמה זמן יש לאדריכל להשלים את כל האישורים? שנתים!!! נשמע מגוחך נכון? למה צריך שנתיים כדי להשיג את כל האישורים? יש אישורים שאפשר להשיג בשבוע, יש אישורים שלוקחים כחודש, ויש אישורים (כגון: רשות מקרקעי ישראל) שלוקחים כמה חודשים ולעיתים הרבה יותר מכך, כך ששנתיים זה זמן מעולה עבור האדריכל לטפל בשלב בקרת התכן. לרוב לא מגיעים לזמן הזה. אפשר להשיג את כל האישורים בתקופה של 3-4 חודשים במידה והאדריכל פעל כנדרש. לאחר השלמת כל הדרישות, (ובמידה וכל האישורים תקינים ולא חסר דבר) האדריכל יגיש את כל האישורים בחזרה לועדה על מנת שינפיקו שוברים לתשלום אגרות הבנייה והיטלים נוספים. הועדה תבדוק את תקינות האישורים, תפיק לכם שוברים לתשלום ולאחר התשלום והגשת הקבלות לועדה, יופק לכם היתר. במידה ושלב זה מתנהל בצורה תקינה, זה אמור לקחת כ 20 ימי עסקים.

מסלול רישוי מלא מהו מסלול רישוי מלא? מסלול רישוי מלא הינו מסלול בו האדריכל תכנן עבורכם בית עם הקלות (ניוד שטחים, חריגה מקו בניין ועוד…) כמו במסלול “רישוי רגיל” גם כאן יש להזמין תחילה תיק מידע. לאחר קבלת תיק המידע ופתיחת התיק בועדה, תוך 10 ימים יבדקו את התיק ובמידה והכל תקין, יעבירו אליכם נוסחים לפרסום ההקלות. עליכם ועל האדריכל לפנות למכון פרסום מודעות בנייה, ולפרסם את ההקלות שביקשתם בתכנית להיתר. מכון הפרסום, יפרסם את מודעת ההקלות שלכם ב-3 עיתונים, יתלה שלט עם נוסחי ההקלות שביקשתם ויישלח את מכתבים אל בעלי החלקות הגובלות. מרגע שליחת המכתבים ייספרו 14 ימי עסקים. ב 14 ימי העסקים האלו, בעלי החלקות הגובלות יקבלו את המכתבים בדואר רשום ויש להם את הזכות לגשת לועדה, לעיין בתכנית שלכם ואף להגיש התנגדות למה שאתם מבקשים. במידה ואין התנגדויות- האדריכל יוכל להגיש את התיק המלא להיתר (כולל תיק הפרסום) לועדה ואז יחלו לבדוק את התיק.

שלב זה לוקח 90 ימי עסקים. בדיוק כמו במסלול הרגיל הולעדה והאדריכל פועלים יחד תיקון והגשת תיק כנדרש. אז מדוע שלב זה לוקח פי 2 מהמסלול הרגיל? לתכניות היתר עם הקלות מתכנסת ישיבת ועדה שונה מהמסלול הרגיל. בישיבה זו בדרך כלל לוקחים חלק (מלבד אנשי הועדה לתכנון ובנייה) אנשים בכירים ברשות כגון ראש העיר/ ראש המועצה.

ישיבה מסוג זה מתקיימת אחת לחודש ולא פעמיים בחודש כמו במסלול רישוי רגיל. מרגע קבלת מכתב החלטת הועדה, השלבים עובדים בדיוק כמו במסלול רישוי רגיל. בקרת תכן, תשלומי היטלים וקבלת היתר בנייה. כאשר אתם מתחילים תכנון של בית או תוספת בנייה ודאו מול האדריכל שלכם האם הבית יתוכנן עם הקלות או לא על מנת שתדעו את הזמן שבו אתם תהיו בהליך קבלת היתר הבנייה שלכם.

בהצלחה.

שמי קלרה, ואני אדריכלת ומעצבת פנים עם מעל 20 שנה נסיון. חשבתם כבר על השלב הבא? אני מזמינה אתכם לתכנן ולעצב את בית החלומות שלכם ביחד כמו

שאתם רוצים

שלכם, קלרה

Skip to content