חזרה לבית הספר- קורונה סטייל

אוטוטו נחזור ללימודים וגם הפעם הלימודים ב1.9 לא ייפתחו כסדרם.

לא, אני לא מדברת על שביתה של מערכת החינוך, אלא על מערכת החינוך בישראל בשנת 2020 שתיזכר לעד כשנת הקורונה או בשמה הרשמי והתקני Covid 19 (יש מלא סוגים של קורונה סתם שתדעו).

גם היום כאשר משפחות מגיעות אלי לתכנון ביתם החדש- פינת הלימודים הנה חלק בלתי נפרד מחדרי הילדים, למרות שבסופו של דבר כולם עושים שיעורים באי במטבח עד סוף בית הספר היסודי בערך.

אך בכל זאת, בימים אלו אנחנו בשגרה מוזרה בה אנחנו מיישמים את כל התרגולים של למידה מרחוק הלכה למעשה (דעותינו חלוקות על התרגול הזה בשגרה ואיך הוא התנהל ברגע האמת) ה”זום” (ZOOM) הפך למושג שגור בכל פה, מה שמביא את ילדינו לבהייה ממושכת במסכים יותר ממה שהם גם ככה רגילים אליו.

להתראות מחברות- ברוך בואכם לימודים דיגיטליים.

אז איך נערך לקראת החזרה ללימודים וניצור עבור הילדים פינת למידה נעימה שתעזור להם באמת ללמוד בכייף עד כמה שאפשר?

ראשית נציין כי למידה מרחוק לא מתאימה לכולם, כמו שעבודה מהבית לא מתאימה לכולם ולכן ריכזנו עבורכם כמה דברים הכרחיים שעליכם לעשות כדי לייצר לילדים פינת לימודים שתקל על אלו שהלמידה מרחוק לא מיטבה איתם.

 
 

Photo by Fábio Silva on Unsplash

קודם כל תקציב– בדקו עם עצמכם כמה תוכלו להשקיע בנושא מבחינה תקציבית. חודש אוגוסט הוא בכל מקרה חודש בו הוצאות הבית גדלות באופן משמעותי בגלל החופש הגדול: בילויים משפחתיים והוצאות גדולות לקראת החזרה לבית הספר ולכן יש להיערך לכך מראש.

1. שעור בטלפון הנייד או מול מסך המחשב? אנחנו ממליצות על למידה מול מסך המחשב (נייד או נייח זו החלטה שלכם). בטלפון יש המון התראות והסחות דעת שיפריעו למהלך ההקשבה ואופן הלמידה של הילדים. מלבד זאת מאוד קשה להתרכז, לקלוט ולהכיל המון מידע חשוב שיועבר ע”י המורה, במסך קטן של טלפון נייד, אפילו אם יש לכם נייד עם מסך גדול. בנוסף- הילדים יושבים המון שעות מול המסך ומומלץ לרכוש מסך גדול על מנת להקל על העיניים.

2. מחשב צריך מקום לשבת בו וכך גם הילדים- האזורים בו אנחנו יושבים ברחבי הבית מאוד משפיעים על התפקוד שלנו. ניתן לכם דוגמה מחיי היום יום שלי- אני מאד אוהבת  חדר שינה מסודר שמשדר רוך ונעימות. הסיבה היא שאחרי יום מטורף בעסק, עם הילדים כל מה שאני רוצה בסוף היום זה להגיע למקום נעים ולהירגע ולאפשר שנת לילה טובה. כך גם צריך לחשוב על האזור הלמידה אותו תבחרו לייצר עבור הילדים.

כך תעצבו את פינת הלימודים האידאלית בבית: את הבחירה עשו יחד עם הילד כי התחושות שלו ושלכם אינן אותו הדבר. א. בחרו באזור שבו לא ניתן להשקיף על הטלוויזיה כלל ב. אזור שקט שיאפשר למידה ללא הפרעות – אף אחד לא רוצה ללמוד על הספה בסלון שלצידו ערמות כביסה, טלוויזיה דולקת או שאר מכשירי חשמל בבית שמייצרים רעש כגון מדיח כלים או מכונת כביסה. היום יש לנו הרבה יותר מודעות לנושא הקשב והריכוז לכן דאגו לאזור ללא רעשי רקע.

 

Photo by Robert Bye on Unsplash

ג. אזור מואר היטב באור טבעי (אך לא מסנוור) כדי שהילד יקבל תחושת זמן ומרחב רצוי ליד חלון. ד. וודאו שהאזור שבחרתם יהיה גם בטמפרטורה נעימה לא קר מידי בגלל המזגן (למרות שבכתות מקפיאים אותם) ולא באזור חם ומחניק ללא אוורור.

3. ריהוט וסביבת עבודה:

א. בחרו בשולחן בגודל סטנדרטי. לא גדול מידי ולא קטן מידי. שולחן ברוחב 1.20 מ’ ובעומק 60 ס”מ יהיה מושלם עבור מחשב, ספר למידה ומחברת לכתיבה.

ב. רצוי להוסיף מתחת לשולחן מגירות ומעליו מדפים צרים בעומק 25 ס”מ על מנת לאחסן את כל הציוד הלימודי בצורה מסודרת שלא תייצר בלגן שתפריע להם להתרכז בלימודים.

hoto by Slava Keyzman on Unsplash

ג. כיסא- בחרו יחד עם הילד כיסא שיהיה לו נוח לישיבה ומותאם לגובה השולחן. לא נמוך מידי מול השולחן ולא גבוה מידי. בנוסף בחרו כיסא שייתן תמיכת גב נוחה וטובה.

ד. בחרו בריהוט בקווים ישרים, בצבעים רגועים ואחידים. אנחנו ממליצות על גוונים בהירים בשילובים של גווני פסטל. יש צבעים בסגנון גם לבנים וגם לבנות. אם רוב הריהוט בצבע לבן ניתן לשלב אקססוריז (אבזור) צבעוניים. גם המחברות, הספרי וכלי הכתיבה יוסיפו צבע לחדר.

ה.על הקיר ניתן לתלות משפטי השראה שהילד מתחבר אליהם, תמונות של תחומי עניין שהוא אוהב, אך לא בצורה עמוסה אלא במינון נכון ואסתטי.

 
 

Photo by Robert Bye on Unsplash

ו. ודאו שמסך המחשב לא ממוקם גבוה מידי או נמוך מידי על מנת למנוע כאבי צוואר. מרכז המסך צריך להיות בגבוה העיניים של הילד. כמו כן הרחיקו את המסך כמה שאפשר מקדמת השולחן, היכן שהילד יושב, על מנת למזער נזקי עיניים. למרכיבי המשקפיים, יש היום עדשות למניעת סנוור ממסכים.

ז. הוסיפו גם מנורת שולחן שתתן אור ממוקד על השולחן לצרכי קריאה וכתיבה באור טוב. מומלץ לבחור בתאורה מסוג “Day light” . גם התאורה הכללית של החדר רצוי שתהיה בגוון Day light שהיא גוון של תאורת אמצע בין אור לבן לאור צהוב.

ח. תגרמו לפינת הלימודים להיות מקום שהילד ירצה לחזור אליה. פינה שתגרום לו להרגיש שהיא רק שלו, פינה בה הוא מרגיש שזו זכות גדולה לשבת בה. למדו אותו לשמור על הסדר בפינת הלימוד והסבירו לו כמה הסדר תורם לריכוז ולתחושה נעימה במרחב.

פחות מומלץ מבחינתנו- אך אם, בלית ברירה, החלטתם להפוך את פינת המחשב/ העבודה הקיימת אצלכם

 
בבית לפינת הלמידה של הילדים בתקופה זו, בבקשה עשו סדר בניירת וסדרו את החדר באופן יסודי על מנת לאפשר לילדים למידה קלה וללא הסחות דעת. אפילו הכניסו לשם כמה דברים משלהם (מעבר לספרי הלימוד) כדי שירגישו שייכות למקום.

שיהיה לכולנו בהצלחה בשנת הלימודים הקרובה, מקוות שהטיפים שנתנו כאן יעזרו לכם לייצר את פינת הלימודים המושלמת עבור הילדים שלכם והכי חשוב שתפו אותם בכל התהליך- לא אתם אלו שישבו שם כל היום אלא הם.

Skip to content